onsdag, august 05, 2015

VISSTE DU AT.....?

Nå tar jeg meg litt tid og skriver en blogg =) Tenkte dette unne være interessant iformasjon til dere KK-elskere der ute =) 
Vestlige øyne har vært rettet mot østen lenge - særlig når det gjelder hudpleie, og nå de siste årene også sminke. Men det er ikke bare de vestlige kosmetikkprodusentene som holder et våkent blikk mor Sør Korea. Til og med store japanske merker som Shiseido og SK-II kopierer koreanske trender.


Men visste du at østlige makupprodusenter har begynt å kopiere vestlige makeuptrender? Det er ikke snakkom mange produkter, men f.eks. matte leppestifter. Koreanske kvinner har lyst på vestlige merker, men ikke på samme måte som vi har lyst på østlige. Forskjellen er at de ser på vestlig makeup som luxusvarer, fordi det er veldig dyrt. Vestlig makeup er litt status. Ja, vi snakker ikke H&M makeup her, men Guerlain, Dior, Elizabeth Arden, Babor etc. Mens kinesiske og japanske kvinner drar på kosmetikkshoppingturer (Phhuuu, langt ord!) til Sør Korea, som vi reiser til London og Paris....

Så hvilke produkter er det vesten og Japan har kopiert eller blitt inspirert av?

BB krem: Først plukket vesten opp BB kremen, og begynte å produsere den i 2012* De som har prøvd begge deler mener at de vestlige BB kremene ikke kan måle seg mot de Koreanske. De vestlige sies å være helt ordinære fuktighetskremer med litt farge, mens de koreanske har mange flere egenskaper; whitening, spf, anti-rynke osv. osv. Jeg hadde ikke vurdert å prøve BB krem før jeg fikk øynene opp for KK, fordi de vestlige ble sagt å ha ganske dårlig dekkevne.






Cushion: For ikke lenge siden lanserte en stor vestlig makeupprodusent en ny, magisk og innovativ foundation -Ja, vi snakker om Lancome sin "Magic Cushion". Spørsmålet mitt er om den klarer å nå opp til de koreanske m.t.p. egenskaper og formula. Jeg har veldig lyst å prøve, men vestlig sminke er ikke noe jeg ønsker å bruke penger på lenger. Hvis noen gir meg en gratis, så vil jeg gjerne prøve! =) Det finnes enormt mange koreanske cushions å velge mellom, med like mange ulike egenskaper. Mange med solfaktor, men vi i Koreansk Kosmetikk anbefaler at man bruker en ren solkrem utenom, spesielt hvis man bruker produkter som inneholder aha eller bha syrer, eller vitamin C.






Sheet masks: De vestlige merkene kaller sine f.eks "cotton masks". De asiatiske maskene ble innført i Nord Amerika for ti år siden, og har sakte men sikkert økt i salg, helt til salget ekspoloderte for et par år siden. I fjor økte salget  med 30%! De vestlige produsentene har allerede begynt å selge. Utvalget er dog meget begrenset, men de har begynt å importere både snegleslim og brent brun ris... Det vel bare snakk om tid før de plukker opp hydrogel-trenden.




Pastellfarger: Skal det være en lilla blush? Eller aprikos, syrin, mandarin, korall eller fersken? Vesten har stort sett hatt rødlige, rosa eller brunrøde toner i blushene, gjerne noen orangerøde, men flere produsenter ser nå mot østens "Disneyprinsessetrend" og begynner å produsere farger litt utenom det vanlige.


  



Østlige ingredienser: Snegleslim, slangegift, morkakeekstrakt fra sau, hestefett, eselmelk,  og geitemelk, alle mulige slags asiatiske planteekstrakter... Need I say more?







SIST MEN IKKE MINST:
SOLKREM: Solkrem året rundt, og spf i "alle" produkter!!! Og vi snakker ikke spf 10 eller 15, men mellom 30 og 50. Vesten har endelig skjønt at solkrem er den BESTE forebyggende anti-aldringskremen du kan bruke. I korea får man solbeskyttelse i mistform, gele, krem, spray, pudder osv. osv.




(*Ja, BB kremen ble per se først oppfunnet i Tyskland i 1967 av en lege som en solbeskyttende, legende og dekkende krem etter plastisk inngrep i ansiktet eller ansiktspeeling. Den ble bare produsert noen få år, var respetbelagt, og bare gitt til noen få pasienter. Det var først i 1985 at BB krem ble lansert offisielt i Korea. Da ble Dr. Schrammek invitert til Korea for å få presentert den nye arvtageren etter hennes oppfinnelse. Koreanske skuespillere begynte å bruke de etter kosmetiske inngrep, og etterhvert ble denne kremen en hit. Det var da den ble promotert som en magisk produkt som var både dekkende, helende, fuktighetsgivende og regenerende. Koreanske produsenter begynte å konkurrere om hvem som klarte å putte mest egenskaper inn i en og samme krem. Fra å være en 4-i-en-krem ble det fort en 11-i-en-krem. Nå utgjør salget av BB kremer mer enn 13% av kosmetikksalget i Korea.)



<3-lig hilsen
https://www.facebook.com/groups/KoreanskKosmetikk/

 

Velkommen til gruppa mi

Facebook

=)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar